Boek: Mindset – Carol S. Dweck

boek samenvatting Mindset Carol S Dweck

In dit artikel wil ik je een samenvatting geven van het boek Mindset van Carol S. Dweck.

Voordat ik dit boek opensloeg, dacht ik dat het met mijn mindset wel goed zat. Ik ben immers heel leergierig en nieuwsgierig en geloof dat als ik het echt wil, ik alles kan leren. Maar naarmate ik verder las, kwam ik er achter dat het bij mij toch niet alleen groei mindset is…

Carol S. Dweck is een professor psychologie aan de Standford Universiteit. In haar onderzoek focust zij zich op motivatie en persoonlijke ontwikkeling. Zij is gefascineerd door de vraag hoe we omgaan met mislukkingen.
In één van haar onderzoeken nam ze leerlingen apart en legde ze verschillende vraagstukken voor. Eerst makkelijke, maar ze werden steeds moeilijker. Veel leerlingen werden steeds terughoudender. Maar er waren een paar die steeds enthousiaster werden. Ze hielden van de uitdaging!
Dit grote verschil verbaasde haar en ze wilde weten waar dit verschil vandaan komt.


De mindsets

We vragen ons al heel lang af of onze capaciteiten vanaf onze geboorte vastliggen of dat we die nog kunnen ontwikkelen. Ondertusen zijn we er achter dat het een combinatie is van nature en nurture. Nature, je natuurlijke aanleg en nurture, je opvoeding. Ja, we hebben voor het één meer aanleg dan voor het ander, maar we kunnen leren vanuit onze intrinsieke motivatie.

Hoe je hier zelf tegenaan kijkt en wat jouw overtuiging hierin is, beïnvloedt heel sterk jouw leerhouding. Als het gaat om leren, zijn er twee mindsets die je kunt hebben.

Statische Mindset

Als je vooral neigt naar de statische mindset, dan geloof je dat je capaciteiten vastliggen. Je gelooft dat het geen zin heeft om verder te leren, want je kunt iets of je kunt het niet.

Mensen met de statische mindset, willen graag slim overkomen. Als ze niet zo overkomen, betekent dat namelijk meteen dat ze ook niet slim zijn. Zij gaan het liefst geen uitdagingen aan, want falen betekent dat ze iets niet kunnen. Ze houden liever vast aan waarvan ze al hebben laten zien dat ze daar goed in zijn.

Ze zijn defensief als ze feedback krijgen. Feedback betekent namelijk dat ze een fout hebben gemaakt en fouten zijn niet te herstellen. Aangezien ze geloven dat ze niet verder kunnen leren, nemen ze de feedback ook niet mee en sturen daar niet op bij. Het resultaat van deze mindset is dan ook dat zij zich niet verder ontwikkelen.

Groeimindset

Neig je voornamelijk naar de groeimindset dan geloof dat iedereen verschillend is. Dat iedereen zijn eigen talenten en sterke punten heeft. Maar hoe goed je ergens in bent, ligt niet vast. Door te leren uit ervaringen kun je beter worden.

Zij geloven dat iedereen basiskwaliteiten heeft, maar dat je deze basiskwaliteiten kunt vebeteren door er moeite voor te doen.

Betekent dit dat zij geloven dat iedereen een genie kan worden? Nee, maar iedereen kan wel zijn eigen basiskwaliteit verbeteren. Zij zijn dan ook gemotiveerd om te leren. Gemotiveerd om de uitdaging aan te gaan. En fouten maken is misschien nog steeds niet altijd leuk, ze zien het wel als een manier om van te kunnen leren. Ze zijn niet bang voor feedback en geven niet op bij tegenslag. Het resultaat van deze mindset is dan ook dat zij zich verder willen en blijven ontwikkelen.

Als je hier naar kijkt zie je ook dat de statische mindset een selffullfilling professie is. Want als jij gelooft dat jij niet verder kunt leren en het daarom ook niet probeert zal je dit inderdaad ook niet lukken.


Zijn versus worden

Volgens Dweck komt het er bij de statische mindset op neer, dat we geloven dat we iets zijn. We zijn intelligent. We zijn slim. Je bent ergens goed in of juist niet.
We zijn dit gaan geloven doordat we vaak complimenten hebben gekregen in de trant van: ‘Ow, wat ben jij slim!’, of ‘Jij bent echt een rekenwonder.’
Andersom kan ook. Als je vaak te horen kreeg dat je iets niet kon of ergens niet goed in was, ben je ook gaan geloven dat je dit niet kon leren.

Bij de groeimindset geloven we juist dat we iets kunnen worden. Dat het gaat om het proces om daar te komen. Deze mindset ontstaat als we complimenten krijgen zoals ‘Daar heb je goed je best op gedaan’, of ‘Wat goed, daar heb je hard voor gewerkt!’


Mindset…


…in de sport:

In de sport zien we ook beide mindsets terug. Sporters met een statische mindset geloven dat ze een aangeboren talent hebben. Ze waren al vanaf het moment dat ze begonnen, goed in hun sport. Wat je veel ziet bij deze sporters is dat ze vaak niet geloven dat ze nog beter kunnen worden. Ze presteren op een bepaald niveau en dat is hun niveau. Ze leren niet van hun fouten en ze nemen feedback niet mee.

Daar tegenover staan de sporters met de groeimindset. Zij waren niet van nature al ontzettend goed in hun sport. Vanuit ervaring weten ze hoe zij door te leren en te trainen wel steeds beter kunnen worden. Zij leren wel van hun fouten en nemen de feedback van de trainer wel mee om steeds beter te worden.
Doordat ze blijven trainen om zich te ontwikkelen, kunnen zij vaak ook beter worden dan de sporters die geloven in hun aangeboren talent.

Toch zien we in de sportwereld vaak dat coaches en trainers kijken naar het aangeboren talent van een sporter en niet naar de sporters die volledig gemotiveerd zijn om steeds beter te worden in hun sport.
We hebben met z’n allen een grote voorkeur voor aangeboren talent. Voor ons gevoel is dit beter als je ergens weinig moeite voor hoeft te doen, dan als je je ergens heel hard voor in moet zetten. Met deze gedachte houden we de statische mindset in stant.

…in het bedrijfsleven:

In het bedrijfsleven zien we dat bedrijven verder kunnen groeien als zij geloven in de groeimindset. Bij managers zien we deze mindset terug als zij erin geloven dat hun werknemers beter kunnen worden. Dat zij zich kunnen ontwikkelen door verder te blijven leren.

De uitdaging aangaan wordt aangemoedigd en fouten maken wordt niet afgestraft. Want van deze fouten kunnen de werknemers en het bedrijf als geheel leren en groter groeien.

…op school:

Leerlingen met een statische mindset willen de controle houden. Als ze een uitdaging aan moeten gaan, waarvan ze nog niet weten hoe ze het aan moeten pakken, dan verliezen ze de interesse. Vaak hoor je ze dan zeggen: Dat kan ik niet.

Leerlingen, met een groeimindset, blijven geïnteresseerd, ook als het moeilijk wordt. Zij geloven namelijk dat dit een manier is om nieuwe dingen te kunnen leren.

We zien dit ook terug in hoe we op school leren. We moeten laten zien wat we hebben geleerd en er wordt getoets op de stof die je in de les hebt gehad.
Leerlingen met de statische mindset gaan dan ook vooral de stof stampen en uit het hoofd leren. Leerlingen met de groeimindset willen de stof ook echt begrijpen en kijken verder dan de boeken.

Hoe komen we aan deze statische mindset?
Ouders en docenten bedoelen het goed als ze hun kinderen en leerlingen complimenten geven. Vaak zijn dit complimenten als: ‘Oh, wat ben jij hier goed in’, ‘Wat ben jij slim, je hebt er nauwelijks iets voor hoeven doen.’
Deze complimenten zijn gericht op het zijn. Je bent iets, maar je hebt er niet perse je best voor gedaan. En als je dan iets gaat doen waarvan je nog niet weet of je het kunt, dan krijg je misschien die complimenten niet meer. Dan ben je opeens niet meer slim.

Het is beter om complimenten te geven op het harde werk wat een leerling heeft geleverd. ‘Wat goed, daar heb je hard aan gewerkt.’
En als ze ergens niet hard aan hebben hoeven werken, ook eerlijk zijn: ‘Wat goed, maar volgens mij vond je dit niet zo moeilijk. Zullen we iets doen waar je meer van leert?’

…in relaties:

Als je een statische mindset hebt, dan geloof je dat een relatie vanaf het begin goed moet zijn en moet blijven. Je hoort bij elkaar of je hoort niet bij elkaar. Wie je bent ligt ook vast, dus zowel jij als je partner kunnen niet veranderen.
De meeste relaties in de honymoonfase zijn natuurlijk nog helemaal top, maar vrijwel elke relatie verandert in de loop van de tijd. En in elke relatie komen wel wat barstjes.
Als je dan denkt vanuit de statische mindset, geloof je dat een relatie niet meer te redden is. Jullie kunnen immers niet veranderen en horen blijkbaar toch niet bij elkaar.

Mensen met een groeimindset, geloven dat ze kunnen werken aan een relatie. Ja, het was helemaal top in het begin, maar nu we een paar barstjes zien, betekent dat niet dat we er meteen mee moeten stoppen. We kunnen hier samen aan werken. En we kunnen elkaar als partners ondersteunen.


Heb jij een statische mindset of een groeimindset?

Dit is even een hele gemene vraag. Zeker als je je wel voor een deel hebt kunnen herkennen in de statische mindset en nu denkt dat je dan deze mindset volledig hebt. Maar dat is niet waar. Niemand van ons heeft 100% een statische mindset of 100% een groeimindset.
Wel is de kans groot dat je meer naar de één of naar de andere neigt. Het ene moment zul je meer het gevoel hebben dat je ergens niet beter in kunt worden, terwijl je op een ander moment helemaal openstaat voor ontwikkeling.
Het kan ook verschillen per onderwerp. Dat je bijvoorbeeld denkt dat je ontzettend goed ben in talen en daar heel veel in kunt leren, maar dat je ook gelooft dat je nooit zult kunnen leren hoofdrekenen.

Zoals ik dit artikel begon, gaf ik aan dat ik voor mijn gevoel aardig sterk stond in die groeimindset. Maar naarmate ik verder kwam in dit boek, werd ik wel steeds meer op mijn vingertjes getikt.
Want ook ik heb zeker niet altijd die groeimindset en heb dat ook zeker niet altijd gehad. Waarin herken ik dit bij mezelf?:

  • Faalangst op de middelbare school
  • Gevoel dat ik lichamelijk weinig kan leren: ontzettende angsthaas bij heel veel sporten
  • Bang als ik iets niet in één keer kan. Ik zou weleens dom over kunnen komen
  • Uitdaging is leuk, maar als het na twee pogingen niet lukt, kan ik soms ook heel snel opgeven.


Hoe kun je de groeimindset leren?

Volgens Dweck kan de statische mindset en hele sterke overtuiging zijn. Het betekent alleen niet dat je er voor altijd aan vast moet zitten. Ook de groeimindset als overtuiging kun je leren, kun je ontwikkelen. Daarvoor heeft ze aan het einde van haar boek een stappenplan:

Stap 1: Omarm je statische mindset. Je bent een mens. Deze statische mindset hoort erbij.

Stap 2: Word je bewust van je triggers. Wanneer komt de statische mindset op je schouder zitten?

  • Op het moment dat je voor een nieuwe uitdaging staat?
  • Als je met iets op een dood spoor zit?
  • Wanneer je voor je gevoel ergens in gefaald hebt?
  • Als je iemand tegenkomt die beter is dan jij?

Stap 3: Geef dat stemmetje op je schouder een naam.

Stap 4: Voed je statische mindset-persona op.
Je weet nu wat er voor zorgt dat deze persona langskomt en dat betekent dat je je voor kunt bereiden. Sta daarvoor klaar en als hij of zij langskomt, bedankt hem of haar dan voor het advies en leg uit waarom je het toch gaat proberen.

Jouw statische mindset persona is ooit ontstaan om je te beschermen. Net als je andere belemmerende en motiverende overtuigingen. Het heeft alleen een hele beperkte strategie om je te beschermen. Leer hem/haar langzaam maar zeker een andere manier van denken aan.

Even je mindset omgooien is een illussie. Je hoeft je dan ook helemaal niet schuldig te voelen als jij nu nog regelmatig in de statische mindset schiet. Wanneer merk jij dat deze mindset bij jou langskomt? Laat het me weten in de reacties hieronder.

Deel dit op social media:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je nooit iets missen?

Schrijf je dan nu in, zodat je de inspiratiemails altijd direct in je mailbox ontvangt!

(Jouw gegevens zijn 100% veilig bij mij. Je kunt je hier te allen tijde voor uitschrijven.)